Bieganie – jak zacząć poprawnie

Bieganie – jak zacząć poprawnie

Ruch to zdrowie, ale aktywność fizyczna musi być dobrze przemyślana, dopasowana do indywidualnych potrzeb i możliwości. Więcej i ciężej nie zawsze oznacza lepiej. Warto mieć to na uwadze, zanim z siedzącego trybu życia ktoś nagle zdecyduje się rozpocząć intensywne treningi. To samo dotyczy biegania.Mogłoby się wydawać, że nie ma w tym niczego trudnego i wystarczy założyć buty, po czym przebiec parę kilometrów. Nic bardziej mylnego. Amatorzy powinni mieć na uwadze kilka istotnych kwestii, zanim w ogóle rozpoczną swoją przygodę z bieganiem. Odpowiednie przygotowanie to podstawa.

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Pierwszym krokiem w przypadku jakiejkolwiek dyscypliny sportowej jest sprawdzenie tego, czy pozwala na to stan zdrowia. Konieczne jest wykonanie odpowiednich badań. Bieganie wbrew pozorom nie jest dla każdego. Można wyrządzić sobie wówczas więcej szkody niż pożytku. Tym bardziej, jeśli ktoś do tej pory stronił od regularnej i bardziej intensywnej aktywności fizycznej. Kolejną kwestią jest znalezienie sobie konkretnego celu. Chodzi tutaj o dobry powód do biegania, bez którego trudno będzie być wytrwałym w swoich postanowieniach. Jedni biegają dla zdrowia, drudzy do poprawienia kondycji, jeszcze inni do pozbycia się niezbędnych kilogramów czy zaimponowania komuś. Bieganie jest też sposobem na poznanie nowych osób o podobnych zainteresowaniach. Do motywacji warto sprecyzować swój cel.

Bieganie wymaga zainwestowania w odpowiedni strój. Kluczowe są dobrej jakości buty, które zapewnią komfort i uchronią przed kontuzją. Najlepiej jest od razu wybrać się do specjalistycznego sklepu. Można tam też uzyskać fachowe doradztwo. Podczas wybierania obuwia do biegania należy mieć na uwadze swój rozmiar i rodzaj stopy. Zleca się wybierać buty do biegania o około centymetr większe od tych noszonych na co dzień. Kolejną kwestią jest odpowiednia odzież do biegania – powinna być lekka, dobrze odprowadzająca pot, chroniąca organizm przed przegrzaniem i wychłodzeniem. Strój zawsze powinien być dobrany do pory roku i aktualnych warunków atmosferycznych. Znaczenie ma też dobór właściwej bielizny. W przypadku pań zaleca się ubierać do biegania stanik sportowy, aby zapobiec dolegliwościom bólowym pleców/kręgosłupa i zniekształceniom piersi.

O czym jeszcze powinien pamiętać początkujący biegacz?

Bardzo ważne jest to, aby nie przesadzać z bieganiem na początku. Wystarczą treningi trzy razy w tygodniu przez pół godziny w umiarkowanym tempie, a po zaadaptowaniu się, można zwiększyć częstotliwość biegania i wydłużyć jego czas. Treningi biegowe powinny być realizowane na niskiej intensywności – tak, aby możliwe było w czasie trenowania prowadzenie jednocześnie rozmowy z drugą osobą. Nie należy biegać zbyt szybko, przyjdzie jeszcze na to czas. Kolejną kwestią jest to, gdzie biegać. Optymalnie jest miękkie podłoże, czyli leśne ścieżki, polne drogi. Unikać powinno się biegania po twardym terenie typu asfalt, co ma destruktywny wpływ na stawy i mięśnie. Niezwykle ważna jest rozgrzewka przed każdym treningiem i rozciąganie. Warto też znaleźć swoją porę na bieganie. Istotne są dobre nawodnienie organizmu i dobrze zbilansowana dieta. Na 2-3 h przed bieganiem powinno się unikać ciężkostrawnego jedzenia. Z treningiem należy odczekać co najmniej 30 min po zjedzeniu posiłku. Po aktywności fizycznej z kolei powinno się uzupełnić węglowodany i zjeść posiłek zawierający białko.