Jak zachować zdrowy kręgosłup przez długie lata?

Jak zachować zdrowy kręgosłup przez długie lata?

Coraz więcej osób boryka się z rożnymi dolegliwościami ze strony kręgosłupa, a problemy te dotyczą nie tylko osób w podeszłym wieku. Już nawet młode osoby narzekają na ból karku, szyi czy pleców. Wynika to przede wszystkim z
nieprawidłowego trybu życia, który sprzyja stanom zapalnym i zwyrodnieniom. Siedzący tryb życia, brak ruchu, niezbilansowana dieta, używki, złe nawyki żywieniowe – wszystko to wpływa destruktywnie na cały organizm, łącznie z kręgosłupem. Coraz więcej spędzamy czasu w niewłaściwej pozycji, przed monitorem komputera, ekranem smartfona czy telewizorem, co odbija się negatywnie na kręgosłupie. Najważniejsza jest profilaktyka, gdyż zawsze lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. Można uchronić się przed dolegliwościami bólowymi i schorzeniami kręgosłupa, mając na uwadze kilka istotnych kwestii.

Jak zachować zdrowy kręgosłup przez długie lata?

Warto zacząć od tego, że dolegliwości związane z kręgosłupem nie są czymś normalnym i nie należy tego lekceważyć, szczególnie jeśli ból staje się przewlekły. Fizjoterapia jest najczęściej brana pod uwagę dopiero w przypadku pojawienia się nieprzyjemnych objawów, które obniżają jakość życia i stają się nie do wytrzymania. Warto jednak udać się do specjalisty dużo wcześniej, aby zapobiec dalszemu rozwojowi nieprawidłowości. Fizjoterapeuta  dobierze indywidualnie odpowiednie ćwiczenia i zabiegi, dzięki czemu możliwy będzie dużo szybszy powrót do pełnia zdrowia i obowiązków dnia codziennego. Ruch jest niezwykle ważny i powinien stać się nieodzownym elementem życia każdego dnia. Nie trzeba jednak codziennie ćwiczyć na siłowni, przebiegać czy przejeżdżać rowerem wielu kilometrów. Najważniejsza jest poranna i wieczorna dawka aktywności fizycznej, umiarkowana. Wystarczy nawet krótki spacer w przerwach w pracy, szczególnie w przypadku tej siedzącej przy biurku. Warto wykonywać regularnie kilka różnych ćwiczeń, aby rozluźnić mięśnie i poprawić krążenie krwi.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Bardzo ważną kwestią jest przybieranie prawidłowej postawy w ciągu całego dnia, a szczególnie w czasie pracy przy biurku. Warto zainwestować w wygodne krzesło, z regulacją, które pozwoli na ustawienie nóg pod kątem prostym i trzymanie rąk luźno leżących na biurku. Sylwetka zawsze powinna być wyprostowana, a plecy oparte o krzesło. Podczas wykonywania codziennych obowiązków również należy dbać o przyjmowanie prawidłowej pozycji. Podnosząc coś ciężkiego, powinno się mieć ugięte kolana, napięte mięśnie brzucha i pleców. Plecy z kolei muszą pozostać w niezmiennej pozycji przez cały czas podnoszenia. Warto wzmocnić mięśnie brzucha odpowiednimi ćwiczeniami. Niezwykle istotny jest zdrowy wypoczynek – ilość i jakość snu. To samo dotyczy dobrze zbilansowanej diety, bogatej w jak najmniej przetworzoną żywność.