Joga – jak poprawnie zacząć naprawianie swojego ciała i umysłu

Joga – jak poprawnie zacząć naprawianie swojego ciała i umysłu

Pojęcie „joga” (yoga) nie jest jednoznaczne. To nazwa aktywności fizycznej – ćwiczeń, ale także metody działania oraz celu, do którego zmierza się poprzez tę właśnie metodę. Z pozoru wydaje się to skomplikowane – tylko do czasu, gdy zrozumiemy, że ludzkie ciało, umysł i duch stanowią całość.Joga jest systemem, który pozwala tę jedność utrzymać w harmonii poprzez osiągnięciu celu, jakim jest scalenie elementów składowych człowieka na najwyższym poziomie.

Joga – religia czy system filozoficzny
Dla wielu osób początkiem uprawiania jogi musi być rozprawienie się z mitami nagromadzonymi wokół tego zjawiska. Na początek to, co najczęściej zraża do jogi: joga to nie jest religia, system wierzeń ani sekta, która zamierza zniewolić i podporządkować. Joga to system filozoficzny u podstaw którego leży doświadczenie. A że każdy z nas ma owe doświadczenie inne i w odmienny sposób do niego dochodzi, to i rozumienie jogi i całego systemu możemy mieć bardzo różne.
Jogi rozumianej jako połączenie ciała, umysłu i ducha doświadczamy podczas praktyki – czujemy jej wibracje wokół oraz w nas; joga jako scalanie staje się i dzieje się za sprawą ćwiczeń, oddechów, medytacji, mantr, diety i wielu innych składowych systemu.

Od czego zacząć uprawianie jogi?
Dla rozpoczęcia przygody z jogą każdy czas jest odpowiedni i mogą zrobić to wszyscy – joga nie ma wieku, płci, wyznania, stanu konta. Licząca pięć tysięcy lat historia jogi potwierdza, że jest ona najbardziej optymalnym systemem dochodzenia do sprawności fizycznej i równowagi psychicznej.
Najważniejsza jest decyzja o rozpoczęciu praktykowania jogi. Warto przy tym określić miejsce – czy ćwiczyć będziemy samodzielnie w domu, czy skorzystamy z oferty szkoły jogi.
Nie bez znaczenia dla przyszłych efektów jest wybór odmiany jogi – choć uznaje się, że jest to jeden system, to jednak są różne drogi, czyli metody ćwiczeń prowadzące do osiągnięcia celu.

Jaki rodzaj jogi wybrać?
• Osoby spokojne, preferujące wolne tempo ćwiczeń powinny wybrać hatha jogę; jest najbardziej popularnym systemem uprawianym w Europie i w USA; stosując ponad dwieście różnych asan (pozycji ćwiczeniowych) połączonych z regulacją i kontrolą oddechu hatha joga pozwala oczyścić organizm z toksyn, uregulować wagę ciała, wzmocnić system nerwowy.

• Dla ludzi dynamicznych doskonałym wyborem będzie joga ashtanga; sesje ćwiczeń wyglądają jak układy choreograficzne złożone z płynnie przechodzących jeden w drugi zestawów – sekwencji asan, czyli pozycji; jedna sekwencja to sześć pozycji; spoiwem sekwencji asan jest dynamiczny oddech (udżdżaji) w towarzystwie gardłowego dźwięku.

• Joga kundalini – jest jednym z najstarszych systemów ćwiczeń; przez wieki chroniona tajemnicą dostępna była wyłącznie dla nielicznych uprzywilejowanych i wtajemniczonych; praktyka zwana diamentem jogi kompleksowo zajmuje się ćwiczeniem ciała i umysłu; kundalini joga korzysta ze wszystkich znanych i dostępnych krij, czyli zestawów ćwiczeń fizycznych (w jodze jest ich ponad 8 milionów); każdej sesji poza krijami wykorzystuje ćwiczenia oddechowe, mantry, medytacje, mudry (układy dłoni), punkty skupienia wzroku oraz relaksację (odpoczynek w pozycji leżącej na plecach – asana określana mianem śavasana, czyli „na trupa”); kundalini daje bardzo szybkie efekty – polecana jest osobom niecierpliwym, ze „słomianym zapałem”, szybko zrażającym się.

Jeśli po pierwszej lub kolejnej sesji uznamy, że wybrana droga nie jest dla nas – zrezygnujmy z niej i wybierzmy inną szkołę, inną metodę. W jodze liczy się wytrwałość i systematyczność – sposób w jaki osiągniemy cel jest w ogólnym rozrachunku mało istotny.

Pierwsza lekcja w domu, pierwsza wyprawa do szkoły jogi – co jest potrzebne?
Początkującym adeptom jogi potrzebny jest odpowiedni sprzęt oraz ubiór. Ćwiczenia wykonywane są na matach – piankowe maty o grubości od 2,5 do 6 mm powinny mieć długość większą, niż wzrost osoby ćwiczącej. Strój niekrępujący ruchów – najlepiej legginsy i przylegająca do ciała koszulka. Stopy bose, ewentualnie ubrane w antypoślizgowe skarpety.
Poza matą i strojem przydadzą się przyrządy do ćwiczeń: paski oraz klocki z pianki lub drewna.

Na zajęcia warto przygotować ręcznik (szczególnie, gdy ćwiczący uprawiają dynamiczną odmianę jogi) i kocyk, którym można się przykryć podczas ćwiczeń relaksacyjnych.

Podczas pierwszych sesji nie wolno zrażać się brakiem własnych umiejętności czy przejmować ograniczeniami fizycznymi. Joga jest w nas i tylko od nas, od systematyczności zależy, czy ćwiczenie wykonamy, czy nie. Patrząc na lekkość z jaką skomplikowane asany wykonują instruktorzy czy zaawansowani uczestnicy zajęć pamiętajmy, że do tego poziomu dochodzili miesiącami i latami – nie wymagajmy od siebie zbyt wiele i nie oczekujmy cudownych efektów po pierwszej sesji, Droga do jedności ciała, ducha i umysłu jest długa, ale każdy z nas może ją przejść.

Joga – dlaczego warto ją uprawiać?
Nie każdy od razu pojmuje głębię filozoficzną jogi, więc nie te aspekty są najważniejsze na początku przygody z jogą. Warto zwrócić więc uwagę na praktyczne, szybko widoczne efekty uprawiania jogi. Systematyczne ćwiczenia fizyczne i oddechowe pozwalają:

1. Modelować ciało, osiągnąć i utrzymać prawidłową wagę (joga jest jedną z najlepszych metod odchudzania!).
2. Usprawnić funkcjonowanie układu krążenia, hormonalnego, oddechowego, pokarmowego – joga wpływa korzystnie na poprawę kondycji zdrowotnej.
3. Oczyścić organizm z toksyn.
4. Wzmocnić system immunologiczny i opóźnić procesy starzenia.
5. Zredukować poziom stresu, pozbyć się napięć, osiągnąć równowagę psychiczną.
6. Wzmocnić procesy myślenia i pamięci – ćwiczenia jogi poprawiają ukrwienie mózgu, dotleniają go i mają wpływ na zwiększenie produkcji neuroprzekaźników, co oznacza tworzenie się nowych i wzmacnianie już istniejących połączeń między neuronami.
7. Poczuć jasność umysłu, osiągnąć stabilność emocjonalną i pogodę ducha.
8. Wzmocnić się, poczuć witalność, energię życiową, cieszyć się każdą chwilą.
9. Pokonać granice swojej słabości, osiągnąć satysfakcję z własnych dokonań.

Łatwo zauważyć, że osoby zaawansowane w praktykowaniu jogi są z reguły szczupłe, promieniujące pozytywną energią, życzliwe i empatyczne, silne wewnętrznie, oddane, pomocne, zaangażowane, przyjaźnie nastawione do otoczenia.
Aby tak się stało, trzeba zacząć działać. Nieważne, czy zrobimy to za namową przyjaciela, czy kierować będziemy się modnymi trendami lub zaleceniami lekarza – dla wejścia na nową drogę każdy powód jest dobry, wszak najważniejszy jest przecież cel. Zacznijmy więc zmieniać siebie i swoje życie choćby zaraz!